- Hur fungerar de nya reglerna för ränteavdrag?
Ränteavdrag, även kallat skatteavdrag, är den rabatt staten ger dig på den ränta du betalar på dina lån/krediter.
Med ränteavdraget har du hittills kunnat dra av 30 procent på hela räntekostnaden.
Detta ändras med de nya reglerna, och från och med beskattningsåret 2025 (dvs det du deklarerar för 2026) kan du endast göra ränteavdrag för halva räntekostnaden på lån utan säkerhet.
Exempel: Om du betalat 10 000 kronor i ränta på en kortkredit har du tidigare kunnat göra ett avdrag med 30 procent på hela räntekostnaden, alltså 3 000 kronor. Från och med beskattningsåret 2025 får du bara göra avdrag på halva räntekostnaden, det vill säga 5 000 kronor. Ränteavdraget blir då 1 500 kronor.
Exempel på lån/krediter utan säkerhet är blancolån, överbryggningslån vid bostadsköp, kortkrediter och lån av privatpersoner.
Från och med beskattningsåret 2026 (det du deklarerar för 2027) tas ränteavdraget bort helt för dessa produkter.
Du kan läsa mer om det avtrappade ränteavdragen på Skatteverkets hemsidaÖppnas i nytt fönster
- Hur avslutar jag min kredit?
Vill du avsluta ditt kort skickar du dina uppgifter samt önskan om uppsägning till oss genom meddelandefunktionen på dina inloggade sidor (FOREX KreditkortsportalÖppnas i nytt fönster, Everydaycard OnlineÖppnas i nytt fönster eller Agrolkortet OnlineÖppnas i nytt fönster)
- Vad har jag för OCR-nummer?
OCR-numret är samma varje månad och framgår av din avi.
- När ska min betalning vara inne?
Betalningen skall vara oss tillhanda den sista varje månad.
- Vad händer om jag betalar in för sent eller om jag betalar för lite?
Betalningen ska vara oss tillhanda den sista vardagen varje månad. Inkommer betalningen för sent tillkommer en förseningsavgift, ränta och administrationsavgift. Vid skriftlig betalningspåminnelse debiteras även en påminnelseavgift vid nästkommande avi.
- Hur beställer jag utbyteskort?
För att beställa nytt kort kontaktar du Kundservice på 08-402 57 52.
- Hur gör jag en adressändring?
Vi använder endast folkbokföringsadressen så när du har ändrat din adress hos Skatteverket uppdateras din adress.
- Hur gör jag när jag har bytt namn?
Kontakta Kundservice på tel 08-402 57 52
- Jag vill ha hjälp med en reklamation.
Har du upptäckt ett kortköp som du själv inte har gjort? Har du tappat ditt kort eller blivit bestulen? Fick du inte ut det begärda beloppet från automaten? Du har i dessa situationer möjlighet att göra en kortreklamation.
Glöm inte att spärra kortet på tel 08-402 57 52
- Kan jag betala via e-faktura eller KIVRA?
Ja det kan du. För att anmäla dig till e-faktura loggar du in på din internetbank, klickar dig fram till 'e-faktura' och lägger till Nordea Finans. Har du inte valt e-faktura och är ansluten till KIVRA får du automatiskt din faktura i KIVRA-appen.
- När får jag min avi?
Avierna kommer runt den 20:e varje månad.
- Vad gör jag om jag behöver spärra mitt kort?
Du ringer till Kundservice på 08-402 57 52 för att spärra kortet och beställa ett nytt. Efter kontorstid kopplas du över till Nordeas spärrservice. Kundservice nås på vardagar mellan 9-17.
- Vad gör jag om jag glömt min PIN-kod?
Du hittar din PIN-kod på dina Onlinesidor. Logga in på FOREX KreditkortsportalÖppnas i nytt fönster, Everydaycard OnlineÖppnas i nytt fönster eller Agrolkortet OnlineÖppnas i nytt fönster, välj 'Visa PIN'.