Välkommen
Välj rubrik för att hitta det formulär du söker.
Välj rubrik för att hitta det formulär du söker.
Har du som privatperson en bil- eller fritidskredit och vill ansöka om anstånd med amorteringen? Klicka då på länken nedan (mobilt BankID behövs). För att få amorteringsfrihet behöver vi få din ansökan senast 14 dagar innan förfallodagen.
Det går att ansöka om amorteringsfrihet i 3 eller 6 månader. Återstående löptid ändras inte, vilket innebär att amorteringarna blir högre resten av tiden eftersom de pausas under amorteringsfriheten. Den totala återbetalningskostnaden kan därför bli något högre.
> Länk till ansökan om anstånd privatpersonÖppnas i nytt fönster
Har du inte ett mobilt BankID? Klicka då på länken nedan, ladda ner, fyll i blanketten och skicka in den undertecknade ansökan i frankerat kuvert till: Nordea Finans, L413, 105 71 Stockholm.
>
Vid beviljat anstånd tar vi ut en administrationsavgift på 800 kr inkl moms per avtal.
Ansök via det digitala formuläret länkat nedan. Du får svar via säker e-post (öppnas via mejllänk och en kod som skickas till din mobil).
Om krediten/krediterna har en borgensförbindelse av annan än du som söker ska kopia på ID-handling med godkännande samt underskrift av borgensman/männen bifogas.
För att få amorteringsfrihet behöver vi få din ansökan senast 14 dagar innan förfallodagen.
> Länk till ansökan om anstånd, näringsidkareÖppnas i nytt fönster (mobilt BankID behövs)
Har du inte tillgång till mobilt BankID ber vi dig ladda ner och fylla i nedan blankett och posta den tillsammans med bilagor till:
Nordea Finans, L 413, 105 71 Stockholm
>
Vid beviljat anstånd tar vi ut en administrationsavgift på 800 kr exkl. moms per avtal.
Här kan du skicka in dina uppgifter om du vill göra dina inbetalningar till Nordea Finans via Autogiro. Klicka på Ansökan om AutogiroÖppnas i nytt fönster och identifiera dig med mobilt BankID.
Har du inte tillgång till mobilt BankID ber vi dig ladda ner, fylla i och skriva ut Autogiroanmälan - medgivande till kontonummerÖppnas i nytt fönster (pdf). Öppnas i nytt fönster från Bankgirots webbplats.
Fyll i Nordea Finans som betalningsmottagare och ditt avtalsnummer som betalarnummer.
Skicka den ifyllda blanketten till:
Nordea Finans, L415, 105 71 Stockholm
Vid inbetalningar genom Autogiro belastas ditt konto med beloppet på förfallodagen.
Har du fått meddelande om att du har ett tillgodobelopp på ett engagemang hos oss? Här kan du skicka in dina uppgifter och få aktuellt belopp utbetalt. Klicka på länken nedan och identifiera dig med mobilt BankID.
Så här går det till
Uppdatera din Kundinformation
När din kundrelation till oss förändras behöver våra uppgifter om dig och eventuell medlåntagare vara uppdaterade. När det gäller en överlåtelse behöver detta göras innan övertagande kund ansöker om att ta över avtalet. Uppdatera dina/era uppgifter härÖppnas i nytt fönster.
Steg 1: Ansökan och prövning
När du fått bekräftat från nuvarande kund att ansökan är möjlig fyller du som vill ta över avtalet i formuläret nedan och en kreditprövning sker.
Steg 2: Signering av överlåtelsekontrakt
Om ansökan godkänns av oss skickas ett överlåtelsekontrakt ut inom 10 dagar från det att ansökan inkommit till oss. Kontraktet behöver signeras digitalt både av den som överlåter avtalet och dig som blivande kund. Ni får båda ett meddelande från oss via mejl och SMS när kontraktet är klart för signering.
Överlåtelsedag blir den första i nästkommande månad under förutsättning att:
Avgiften för ansökan är för närvarande 1 500 kr (ink moms). Den tas ut av dig som tar över kontraktet och debiteras på den första betalningen efter att överlåtelsen skett.
Bekräftelse
Kontraktet blir giltigt när ni fått en bekräftelse från Nordea Finance att överlåtelsen är genomförd. Denna bekräftelse skickas ut som ett krypterat/säkert mejl (med länk och pinkod). Även besked om avslagen ansökan skickas på detta sätt.
Dokumentation
Era exemplar av signerat kontrakt hittar ni under ”Logga in”/”Avtal och meddelanden” på nordeafinance.se.
Så här går det till
Kontroll av uppdaterade kunduppgifter
Som nuvarande kund hos oss kan ni behöva uppdatera era kunduppgifter innan vi kan hantera en ansökan om överlåtelse. Ni kommer i så fall få ett brev med information om hur ni gör denna uppdatering. Övertagande kund behöver då få ett meddelande om att det kan dröja innan vi kan behandla er ansökan.
Har ni fått ett brev om att uppdatera era uppgifter?
Då behöver ni informera oss när det är gjort genom att skicka ett mejl till: kundservicebil@nordea.com
Formuläret nedan fylls i av er som vill ta över avtalet och en kreditprövning sker.
Om ansökan godkänns skickas ett överlåtelsekontrakt ut inom 10 dagar från det att ansökan inkommit till oss. Det ska signeras digital både av den som överlåter kontraktet och av er som blivande kund. Ni får båda ett meddelande via mejl och SMS när kontraktet är klart för signering.
Överlåtelsedag blir den första i nästkommande månad förutsatt att:
Avgiften för ansökan är för närvarande 2 000 kr (ex moms). Den tas ut av övertagande kund och debiteras på första betalningen efter att överlåtelsen skett.
Bekräftelse
Kontraktet blir giltigt när ni fått en bekräftelse från Nordea Finance att överlåtelsen är genomförd. Denna bekräftelse skickas ut som ett krypterat/säkert mejl (med länk och pinkod). Även besked om avslagen ansökan skickas på detta sätt.
Dokumentation
Ert exemplar av signerat kontrakt hittar ni under ”Logga in"/"Företagets dokument” på nordeafinance.se.
Vill du ansöka om förlängning av ditt Billån/Fordonslån?
Här hittar du mer information och formulär för ansökan.