- Vem kan ansöka?
För att ansöka om ett billån eller fritidslån behöver du vara kund i Nordea och ha fyllt 18 år. Du behöver även vara folkbokförd i Sverige, ha ett svenskt personnummer och ha en fast inkomst. När du ansöker tar vi en kreditupplysning (UC) för att se att du inte har några betalningsanmärkningar.
Om ni är två som ansöker om lånet behöver minst en av er vara kund i Nordea.
- Vi är två som vill söka ett billån och fritidslån – hur gör vi då?
Om ni är två personer som ansöker om ett gemensamt lån fyller ni in alla uppgifter i ansökan i nätbanken. I samband med ansökan behöver en av er identifiera sig.
När vi har behandlat er ansökan kontaktar vi er. Då kan den medsökande identifiera sig, oavsett om den personen är kund i Nordea eller inte. Identifieringen sker med Mobilt BankID.
- Vilka fordon kan billån och fritidslån användas till?
Ett billån kan du använda till en personbil för privat bruk. Ett fritidslån kan du använda till att köpa båt, motorcykel, husbil, husvagn eller snöskoter för privat bruk. Lånen gäller inte tyngre fordon, lätta lastbilar eller tre- och fyrhjulingar.
- Hur ansöker jag om ett Bil- eller Fritidslån?
- Via sidan nedan hittar du information om hur du ansöker om ett Billån.
Gå till sidan för Billån
- Via sidan nedan hittar du information om hur du ansöker om ett Fritidslån.
Gå till sidan för Fritidslån
- Kan jag ansöka om vilket belopp jag vill?
Ja, men lägsta kreditbeloppet är 100 000 kronor. Vi finansierar upp till 80 procent av bilens pris. Det betyder att du själv måste lägga in en kontantinsats på minst 20 procent. Kontantinsatsen kan bestå av kontanter eller inbytesobjekt.
- Hur lång tid tar det innan jag får besked om min ansökan?
Du får besked om din ansökan inom två arbetsdagar. Då får du ett meddelande i nätbanken.
Gå till Dokument
- Jag har fått min ansökan beviljad, vad behöver jag göra nu?
Nästa steg i processen är att du mejlar in ett köpeavtal till bilochfritid@nordea.com.
I samband med att du fick besked om att ansökan är beviljad fick du även ett lånelöfte. Där finns instruktioner om vad köpeavtalet behöver innehålla.
- När kan jag hämta ut mitt nya fordon, efter att jag fått ansökan beviljad?
Du behöver komplettera din ansökan med en offert/köpeavtal. Det ska innehålla uppgifter om fordonet (pris, registreringsnummer, märke/modell, årsmodell och leveransdatum) samt uppgifter om återförsäljaren (företagsnamn, organisationsnummer, telefonnummer och e-post).
Vi behöver underlaget 48 timmar innan fordonet ska hämtas ut hos återförsäljaren.
- Kan någon som inte är med på avtalet stå som ägare av fordonet i Vägtrafikregistret?
Nej. Som säkerhet för lånet har Nordea Finans, enligt avtal, återtaganderätt av objektet. Därför går det inte att sälja objektet och behålla lånet. Hos Transportstyrelsen måste objektet vara registrerat på någon av kredittagarna. Eventuell borgensman kan inte stå som ägare.
- Vem är en auktoriserad/professionell återförsäljare?
En auktoriserad/professionell återförsäljare är ett företag som bedriver handel med det fordon du ansöker om lån till att köpa. En privatperson är aldrig en auktoriserad handlare. Om du är osäker kan du söka upp företaget på allabolag.seÖppnas i nytt fönster, där det framgår vilken verksamhet varje bolag har.
- Kan jag köpa ett fordon från utlandet och använda billån och fritidslån?
Nej, du kan endast köpa ett fordon från en svensk auktoriserad återförsäljare.
- Kan jag köpa objektet av en privatperson?
Nej, du måste göra köpet av en auktoriserad återförsäljare. Eftersom ett kontrakt upprättas och signeras i samband med att du hämtar fordonet, behöver vi använda en auktoriserad återförsäljare vid förmedling av fordonet.
Vill du hellre köpa av en privatperson kan ett Privatlån vara ett bra alternativ.
- Får jag pengarna för billånet utbetalt till mitt konto?
Nej, du får ingen utbetalning till ditt konto. Vi gör ett avbetalningskontrakt med dig som kund. Återförsäljaren skickar en faktura till oss på det belopp som köpet avser, det vill säga bilens pris minus kontantinsatsen.
- Hur gör jag om jag har ett fordon som ska bytas in i samband med affären?
Om du har en inbytesbil kan du tillgodoräkna dig värdet av bilen i form av kontantinsats.
Är bilen sedan tidigare finansierad av ett företag? Då gör du och återförsäljaren upp kring vem av er som löser den resterande skulden.
- När ska jag signera lånehandlingarna?
Kontraktet mejlas till återförsäljaren och du signerar handlingarna i samband med att du hämtar fordonet.
- Om det är två kredittagare i avtalet - kan en träda ur?
Ja. Ansökan görs då digitalt via vår hemsida av den person som ska vara kvar som kredittagare och en kreditprövning görs. Om ansökan blir godkänd skickas en överlåtelsehandling till nuvarande kredittagare för godkännande och digital signering.
Skulle det bli avslag på ansökan meddelas detta digitalt genom säker kundpost (dvs länk och verifiering)
- Kan jag lägga till en medlåntagare i mitt avtal?
Nej, vi kan inte ta in en medlåntagare i ett befintligt avtal.
- Priset på fordonet blir lägre/högre än vad jag har tänkt, behöver jag skicka in en ny ansökan?
Nej, du behöver inte skicka in en ny ansökan. Vi korrigerar din befintliga ansökan när köpeavtalet kommer in till oss. Dock måste lånebeloppet alltid vara över 100 000 kronor.
Ring oss på 08-402 57 47 om priset på bilen blir högre än vad du har tänk dig. Då kan vi korrigera din ansökan och utöka ditt lånelöfte.
Om du vill att lånebeloppet förblir detsamma korrigerar vi kontantinsatsen i förhållande till det överskjutande beloppet när vi får köpeavtalet.
- När kommer min första avi?
Första avin kommer månaden efter att du tagit emot att ditt finansierade objekt. Om du begärt att få post från oss via Kivra så skickas avin dit, annars skickas den per post. Vill du fortsättningsvis betala via e-faktura eller autogiro gör du så här:
E-faktura – Anslut dig via din internetbank
Autogiro – Anmäl dig här.Öppnas i nytt fönster
- Varför är första avin på ett högre belopp än vad avtalet säger?
Den första avin innehåller ordinarie månadskostnad och en uppläggningskostnad. Den innehåller även räntekostnaden från leveransdagen till den sista dagen i månaden då du tog emot ditt objekt. Denna ränta plus uppläggningskostnaden är det som gör att beloppet på första avin blir högre.
- Hur anmäler jag mig till autogiro?
Du anmäler dig till autogiro via vår hemsida, klicka på denna länk >Öppnas i nytt fönster
- Varför skickar ni ut en avisering när jag betalar via autogiro?
Det är för att informera om aktuell räntesats och skuld samt vilket belopp vi kommer att debitera just denna månad. På det månatliga underlaget får vi också ut viktig information till våra kunder.
- Varför är det en aviavgift vid autogirobetalning?
Det beror på att vi fortfarande behöver skicka en pappersavi till dig för att redovisa aktuell restskuld, räntesats, månadens totala betalning samt återstående betalningar. På avin redovisar vi också eventuella ändringar av räntesatsen och annan viktig information.
Aviavgiften täcker våra kostnader för utskicket, såsom papper, tryck, kuvert, porto, transaktionsavgifter till banken och andra administrativa kostnader.
- Hur får jag E-faktura?
Du anmäler dig till E-faktura via din internetbank.
- Var kan jag hitta min avi?
Är du ansluten till Kivra hittar du dina avier i Kivra-appen. Har du valt e-faktura så hittar du dem i din internetbank. I annat fall har du fått dem per post.
- Hur gör jag för att extraamortera min kredit?
En privatperson med ett avbetalningsavtal har enligt Konsumentkreditlagen alltid rätt att extraamortera. OBS! För att vi ska kunna hantera din extraamortering på bästa sätt behöver du höra av dig till oss innan du gör din insättning. Aktuellt telefonnummer hittar du på din avi.
- Kan jag överlåta min kredit till någon annan?
Objektet i ditt avtal står som säkerhet för krediten. Om du önskar sälja objektet finns det möjlighet att mot en avgift överlåta avtalet till den tilltänkta ägaren. Det är möjligt att överlåta ett avtal från privatperson till privatperson, företag till företag.
Du kan läsa mer om överlåtelse här >Öppnas i nytt fönster
- Hur gör jag om jag vill lösa min kredit?
En privatperson med ett avbetalningsavtal har enligt Konsumentkreditlagen alltid rätt att lösa sin kredit i förtid. Kundservice hjälper dig att räkna fram exakt lösenbelopp om du önskar lösa krediten. Telefonnumret till Kundservice är 08-402 57 58
- Varför har jag fått en avi om inbetalning av hela min skuld?
Det beror på att ditt låneavtal löper ut, och om lånet varit upplagt med ett slutamorteringsbelopp så inkluderas detta i sista betalningen.
Har du inte möjlighet att betala hela beloppet och vill förlänga avtalet kan du mejla oss på Öppnas i nytt fönster.
I mejlet behöver du ange registreringsnummer eller avtalsnummer och hur du önskar få avtalet förlängt. Kundservice återkommer sedan med ett förslag till dig.
- Jag har löst mitt lån. Hur får jag en bekräftelse?
Du får en lösenavi skickat till dig på samma sätt du får fakturan.
- Hur lång tid dröjer det innan ni kan se betalningen när jag har löst min kredit?
Normalt sett tar det tre bankdagar innan vi ser din betalning. Så snart vi registrerat betalningen löser vi din kredit och meddelar Transportstyrelsen att krediten är avslutad. Transportstyrelsen skickar därefter ut nya registreringsbevis till den som då står som ägare till fordonet.
- När försvinner kreditmarkeringen i Vägtrafikregistret efter det att jag löst min kredit?
Så snart vi tagit emot slutbetalningen så försvinner kreditmarkeringen hos Bilregistret. Detta syns normalt sett dagen efter vi registrerat din slutbetalning.