- När kommer min första avi?
Första avin kommer månaden efter att du tagit emot att ditt finansierade objekt. Om du begärt att få post från oss via Kivra så skickas avin dit, annars skickas den per post. Vill du fortsättningsvis betala via e-faktura eller autogiro gör du så här:
E-faktura – Anslut dig via din internetbank
Autogiro – Anmäl dig här.Öppnas i nytt fönster
- Varför är första avin på ett högre belopp än vad avtalet säger?
Den första avin innehåller ordinarie månadskostnad och en uppläggningskostnad. Den innehåller även räntekostnaden från leveransdagen till den sista dagen i månaden då du tog emot ditt objekt. Denna ränta plus uppläggningskostnaden är det som gör att beloppet på första avin blir högre.
- Kan någon som inte är med på avtalet stå som ägare av fordonet i Vägtrafikregistret?
Nej. Som säkerhet för lånet har Nordea Finans, enligt avtal, återtaganderätt av objektet. Därför går det inte att sälja objektet och behålla lånet. Hos Transportstyrelsen måste objektet vara registrerat på någon av kredittagarna. Eventuell borgensman kan inte stå som ägare.
- Hur anmäler jag mig till autogiro?
Du anmäler dig till autogiro via vår hemsida, klicka på denna länk >Öppnas i nytt fönster
- Varför skickar ni ut en avisering när jag betalar via autogiro?
Det är för att informera om aktuell räntesats och skuld samt vilket belopp vi kommer att debitera just denna månad. På det månatliga underlaget får vi också ut viktig information till våra kunder.
- Varför är det en aviavgift vid autogirobetalning?
Det beror på att vi fortfarande behöver skicka en pappersavi till dig för att redovisa aktuell restskuld, räntesats, månadens totala betalning samt återstående betalningar. På avin redovisar vi också eventuella ändringar av räntesatsen och annan viktig information.
Aviavgiften täcker våra kostnader för utskicket, såsom papper, tryck, kuvert, porto, transaktionsavgifter till banken och andra administrativa kostnader.
- Hur får jag E-faktura?
Du anmäler dig till E-faktura via din internetbank.
- Var kan jag hitta min avi?
Är du ansluten till Kivra hittar du dina avier i Kivra-appen. Har du valt e-faktura så hittar du dem i din internetbank. I annat fall har du fått dem per post.
- Kan jag lägga till en medlåntagare i mitt avtal?
Nej, vi kan inte ta in en medlåntagare i ett befintligt avtal.
- Hur gör jag för att extraamortera min kredit?
En privatperson med ett avbetalningsavtal har enligt Konsumentkreditlagen alltid rätt att extraamortera. OBS! För att vi ska kunna hantera din extraamortering på bästa sätt behöver du höra av dig till oss innan du gör din insättning. Aktuellt telefonnummer hittar du på din avi.
- Kan jag överlåta min kredit till någon annan?
Objektet i ditt avtal står som säkerhet för krediten. Om du önskar sälja objektet finns det möjlighet att mot en avgift överlåta avtalet till den tilltänkta ägaren. Det är möjligt att överlåta ett avtal från privatperson till privatperson, företag till företag.
Du kan läsa mer om överlåtelse här >Öppnas i nytt fönster
- Hur gör jag om jag vill lösa min kredit?
En privatperson med ett avbetalningsavtal har enligt Konsumentkreditlagen alltid rätt att lösa sin kredit i förtid. Kundservice hjälper dig att räkna fram exakt lösenbelopp om du önskar lösa krediten. Telefonnumret till Kundservice är 08-402 57 58
- Varför har jag fått en avi om inbetalning av hela min skuld?
Det beror på att ditt låneavtal löper ut, och om lånet varit upplagt med ett slutamorteringsbelopp så inkluderas detta i sista betalningen.
Har du inte möjlighet att betala hela beloppet och vill förlänga avtalet kan du mejla oss på Öppnas i nytt fönster.
I mejlet behöver du ange registreringsnummer eller avtalsnummer och hur du önskar få avtalet förlängt. Kundservice återkommer sedan med ett förslag till dig.
- Jag har löst mitt lån. Hur får jag en bekräftelse?
Du får en lösenavi skickat till dig på samma sätt du får fakturan.
- Hur lång tid dröjer det innan ni kan se betalningen när jag har löst min kredit?
Normalt sett tar det tre bankdagar innan vi ser din betalning. Så snart vi registrerat betalningen löser vi din kredit och meddelar Transportstyrelsen att krediten är avslutad. Transportstyrelsen skickar därefter ut nya registreringsbevis till den som då står som ägare till fordonet.
- När försvinner kreditmarkeringen i Vägtrafikregistret efter det att jag löst min kredit?
Så snart vi tagit emot slutbetalningen så försvinner kreditmarkeringen hos Bilregistret. Detta syns normalt sett dagen efter vi registrerat din slutbetalning.
- Om det är två kredittagare i avtalet - kan en träda ur?
Ja. Ansökan görs då digitalt via vår hemsida av den person som ska vara kvar som kredittagare och en kreditprövning görs. Om ansökan blir godkänd skickas en överlåtelsehandling till nuvarande kredittagare för godkännande och digital signering.
Skulle det bli avslag på ansökan meddelas detta digitalt genom säker kundpost (dvs länk och verifiering)