Intresserad av sociala medier?
Så här får du mest nytta av dem!
Sociala medier ses som en självklarhet av många i dag. Kommunikationskonsulten Ingela Hjulfors Berg förklarar hur du styr upp ditt företags strategi för sociala medier.
För att lyckas med sociala medier gäller det att ha en plan.
IngelaHjulforsBerg
– Att vara aktiv i sociala medier tar tid men det kan ge mycket tillbaka. Allt handlar om att skapa en relation med målgruppen, säger Ingela Hjulfors Berg. Hon är kommunikationskonsult baserad i Umeå och hjälper företag med digital kommunikation, sociala medier och omvärldsbevakning.
De första stegen är att fundera över vad man vill säga och vem som är målgruppen för budskapet.
– Man kan ha flera mål, som att bygga varumärke eller skapa kundrelationer. Det viktiga är att tänka över vad man vill säga. Sedan behöver man analysera kunderna. Vilka är de, vilka intressen och behov har de? Man kan göra en enkel enkät eller eller använda avancerade verktyg för att ta reda på mer om dem, förklarar Ingela Hjulfors Berg.
Lär av de bästa
Nästa steg är att studera hur andra gör. Hur hanterar din bransch sociala medier? Hur gör de framgångsrika i närbesläktade verksamheter? Ett exempel är Volvo Lastvagnars film med kampsportstjärnan Jean-Claude Van Damme. ”The Epic Split” släpptes 2013 och visar hur Van Damme går ned i split, mellan två backande Volvo-lastbilar. Filmen blev en viral succé som fångade alla från lastbilsfans till kampsportälskare. Filmen har i dag fler än 85 miljoner visningar och har delats mer än 6 miljoner gånger. I en intervju med tidningen Internetworld 2014 förklarade Per Nilsson, PR-chef för Volvo Lastvagnar, varför Youtube är en naturlig marknadsföringskanal.
– Video har blivit ett väldigt effektivt sätt att kommunicera på. Det är enkelt att ta del av och vi kan nå vår spridda grupp av lastbilsintresserade. Vi gör inte bara spektakulära stunts utan det ska alltid vara tydligt kopplat till lastbilar. Det jag är mest stolt över med ”Epic Split” är att vi har fått folk att gå i gång på det här samtidigt som det är en reklam för lastbilar i grunden, säger han.
Välj rätt kanal
För att nå din målgrupp gäller det att välja rätt kanal bland sociala medier. Instagram passar bra för att visa produktbilder eller skapa en känsla för ett varumärke, medan en Facebookgrupp kan vara rätt forum för att bjuda in till evenemang eller låta kunderna ställa frågor till ditt företag. När det gäller vad man ska publicera i sociala medier är det viktigt att ha en plan, säger Ingela Hjulfors Berg och tipsar om de fyra U:na.
– Försök att göra varje inlägg undervisande, underhållande och uppmuntrande. Sedan måste företaget vara uthålligt. Det tar tid att etablera sig i sociala medier, så ge inte upp.
Verksamhet som passar bra i sociala medier är evenemang. Kanske ska ditt företag besöka en mässa, eller ordna en specialträff för kunder – det är ett gyllene tillfälle att skildra.
– Tänk på vad som ska hända före, under och efteråt. Ordna en evenemangssida, bjud in besökare och dela informationen. Före händelsen kan man filma korta klipp med tips om evenemanget, hur man bokar biljett eller vad som ska hända under tillställningen. Under träffen kan man fotografera, filma eller sända live via Facebook. Efteråt är det viktigt att bilder och filmer finns tillgängliga så att de som inte kunde delta och de som var där, kan titta och minnas, säger Ingela Hjulfors Berg.
Det krävs tid, pengar och engagemang för att lyckas med sociala medier. Tänk långsiktigt, sätt av pengar i budgeten och bestäm vilka personer som ska arbeta med uppgifterna. Men sociala medier behöver inte vara svårt. Det går att börja i liten skala.
– Man behöver inte vara överallt. Det går jättebra att bara starta i en kanal och bygga upp närvaron successivt, säger Ingela Hjulfors Berg.
Tre råd om sociala medier
1. Vilka vill du nå?
Ta reda på vilka som är din målgrupp och var du hittar dem i sociala medier. Finns de på Facebook, Instagram eller Linked In? Ta reda på vilka intressen och behov din målgrupp har.
2. Hur gör andra?
Hur kommunicerar andra företag i din egen eller närbesläktade branscher? Gör de bra saker som du kan anpassa till din verksamhet? Hur gör de som är riktigt framgångsrika?
3. Välj rätt kanal
När du vet var din målgrupp finns kan du välja vilka sociala medier du vill synas i. Kom i håg att det inte alltid är bäst att vara överallt. Välj hellre en kanal, börja där och öka närvaron successivt.