Krångla inte till det. Börja litet och gör det bra.
Experten Pontus Staunstrup tipsar om hur du snabbt och enkelt får en bra närvaro i sociala medier. – Bara genom att svara på frågor skapar du värde för kunderna, säger han.
1. Kolla var målgruppen finns
En del tror att de behöver finnas i alla sociala medier. Men det stämmer inte. Med begränsade resurser är det bättre att välja en, eller max två, och sköta dem riktigt bra. Det viktiga är att finnas där kunderna finns. Varje år publiceras undersökningar som visar vilka sociala medier som är populärast i olika grupper.
Så här ser användarna ut i olika sociala medierÖppnas i nytt fönster.
Svenskarna och internetÖppnas i nytt fönster är en jättebra årlig rapport, som även innehåller en del om sociala medier:
2. Välj rätt kanal
Tänk på vad de olika sociala medierna är gjorda för. Instagram är till exempel gjort för att dela bilder, så här gäller det att ha riktigt bra bildmaterial för att vara relevant. Facebook är det största sociala nätverket, och här når du folk både privat och i yrkesrollen. Samtidigt är det många som slåss om uppmärksamheten på Facebook, så om du riktar dig till företag kan affärsnätverket LinkedIn vara ett bättre val.
3. Använd material ni redan har
Titta på vad ni redan gör och fundera på hur det kan användas i sociala medier. Posta inbjudningar till event, och berätta om erbjudanden. Om du ändå mejlar ett svar på en fråga till en kund – gör frågan och svaret till en post som alla besökare kan se. (Men glöm inte att anonymisera frågeställaren.) Speciellt om det är frågor som återkommer ofta. Du kan också dela med dig av enkla tips, och ställa frågor till dina följare.
4. Satsa på film
Det som ökar mest i sociala medier är filmer, och det blir också allt vanligare att sända live på till exempel Facebook. Fundera över vad du kan göra som blir bra film eller livesändning. Kanske att berätta om fördelarna med en viss bilmodell?
5. Låt inte sidan dö
Håll sidan uppdaterad – även om du inte har många följare. Om den varit död i flera månader ser företaget oseriöst ut. Posta en gång var fjortonde dag, helst en gång i veckan. Det behöver inte vara en jättestor post, det räcker med lite bilder, en film, eller ett svar på en fråga.
6. Planera innehållet
Gör en kalender där du planerar vilka dagar du ska posta och vad. Synka med företagets andra kalendrar så du får med till exempel event och lanseringar av nya produkter. Häng med i säsongerna och skapa poster om praktiska saker att tänka på under ett år, som vinterdäck och sommardäck.
7. Svara på frågor
Många kunder tycker det är enklare att ställa frågor via sociala medier än att leta kontaktuppgifter på en hemsida. Se sociala medier som en naturlig del av din kundtjänst. På så sätt förenklar du kundernas vardag, och bara det har ett värde.
8. Sätt mål och mät
Du kommer få massor av statistik som visar hur folk interagerar med dina poster. Men allt är inte relevant. Fundera istället på vilka mål du har, och hur du ska mäta dem. Är det att sälja en ny bil eller tillbehör? Lägg då in en länk där kunden kan köpa något, eller boka ett möte. Mät sedan hur många som klickar och går vidare. Vill du bli mer känd som bilhandlare? Då kanske du ska mäta hur många som delar dina poster.
9. Kolla på hur andra gör
Titta på hur andra företag använder sociala medier. Både inom och utanför din bransch. Här kommer du hitta mycket inspiration.
10. Ha en enkel strategi
Skriv ner en enkel strategi för dina sociala medier genom att svara på följande frågor:
Vem vill du prata med? (Är det till exempel privatpersoner som ska köpa ny bil? Eller företag med större leasingbehov?)
Vad vill du prata med dem om? (Att köpa bilar, lära dem mer om bilar, eller allt på en gång?)
Vilka kanaler ska du använda? (Är det till exempel Facebook, Instagram eller LinkedIn?)
Hur ofta ska ni posta? (Kanske tre gånger i veckan eller var fjortonde dag?)
Vad är målet med era sociala medier, och hur kan ni mäta effekterna?
Vad har ni för budget? (Har ingen över huvud taget, eller kan ni lägga lite pengar på att sponsra några poster eller en film?)
Vem ska göra jobbet? (Vem ska skapa nya poster, och vem svarar på kundernas frågor?)
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup är konsult, föreläsare och författare inom sociala medier, kommunikation och marknadsföring. Du hittar hans blogg på staunstrup.se