Ska du ställa ut på mässa?

Se till att få ut så mycket som möjligt av ditt deltagande

Asa mindreAtt ställa ut på en mässa är en stor investering. Samtidigt är det många som inte tar vara på möjligheterna som en mässa ger. En del bommar på förberedelser och uppföljning, medan andra inte riktigt vet varför de är där. Det menar mässexperten Åsa Dahlqvist.

- Det är synd, för då blir deltagandet bara en stor kostnad, säger hon.

Här är Åsa Dahlqvists sju bästa tips för hur du maxar mässan

1. Förbered monterpersonalen 

Ofta vågar varken monterpersonal eller besökare ta kontakt med varandra, och massor av affärsmöjligheter går upp i rök. Det viktigaste tipset är därför att förbereda monterpersonalen. Ägna en halv dag åt utbildning och öva på olika scenarier. Hur tar jag första kontakten? Hur avgör jag snabbt om personen kan vara intresserad eller inte? Hur pitchar jag erbjudandet beroende på vem jag möter? Håll i utbildningen själv, eller anlita någon som gör det.

2. Ha ett syfte 

Det är lätt att tappa bort varför man är med på en mässa. En del säger att de ”måste, annars tror folk att det går dåligt för oss”. Men då kommer även monterpersonalen känna att de är där för att de ”måste”, och det blir inte bra. Vänd syftet till något positivt istället. Till exempel: “vi är med för att visa att vi fortfarande är en av branschens ledande aktörer”. 

3. Sätt tydliga mål 

Sätt enkla och konkreta mål som påverkar hur ni beter er på mässan. Till exempel “vi ska få 200 leads, och 25 befintliga kunder ska ha besökt montern”. Eller “hundra personer ska ha testat vår nya maskin och berättat vad de tycker”. Prata även med monterpersonalen om hur ni ska nå målen. Vem ska göra vad? Hur ser en dag i montern ut? Hur dokumenterar ni leads och information?

4. Bjud in i förväg 

Dagens mässbesökare har ofta ont om tid, och många bestämmer i förväg vilka montrar de ska besöka. Se till att hamna på listan. Ta kontakt innan, berätta att ni är där och tala om vad besökaren kan förvänta sig. Till exempel att få se er nya produkt, vinna något, eller att ni bjuder på kaffe. Är det någon ni verkligen vill ska komma? Ring eller skicka en personlig inbjudan.

5. Låt mötet stå i centrum  

Undersökningar visar att det både utställare och besökare uppskattar mest med mässor är att få träffas. Först på andra plats kommer nyheter och inspiration. Folk vill helt enkelt träffa företaget de är kunder till eller funderar på att göra affärer med. Fundera därför på vilken typ av möten ni kommer att ha när ni designar montern. För långa samtal kan det behövas stolar och bord, men för korta snabba möten räcker det med ståbord.

6. Häng inte upp dig på titlar 

Tiden när företag skickade hela delegationer till mässorna är förbi. Nu kanske en eller två personer går dit, men de kan å andra sidan ofta påverka inköpsbesluten. Det kan vara en vaktmästare, kontors- eller maskinansvarig. Så häng inte upp dig på titlar. Alla besökare är viktiga.

7. Följ upp kontakterna 

Avslut sker sällan på själva mässan. Med andra ord: besökaren kommer sannolikt inte att säga “ja, jag vill köpa”, utan “det vore intressant att höras av och få veta mer”. Avsätt tid efter mässan för att skicka mer information eller boka in ett möte. Det låter konstigt, men uppföljningen glöms ofta bort.  

/Åsa Dahlqvist


Om Åsa:

Åsa Dahlqvist var tidigare generalsekreterare för de nordiska mässarrangörernas branschråd. Numera är hon konsult, utbildare och föreläsare, och författare till boken “Så får du bättre möten på mässan”.