Så använder du finansieringen aktivt i försäljningen

Att kunna erbjuda bra finansiering gör dig mer attraktiv som återförsäljare.
Experten Thomas Bohlin på Nordea Finans tipsar.

1. Alla är intresserade av krediter

Det finns en myt om att det bara är kunder som har dåligt med pengar som vill ha extern finansiering. Men så är det verkligen inte. Även våra största börsbolag lånar pengar, och ytterst få bolag är skuldfria. Kontanter kan behövas till andra typer av affärer, medan större affärer görs via krediter till bästa villkor. Var aldrig rädd att föreslå finansiering!

2. Var en "One stop shop" 

Att kunna erbjuda finansiering gör dig som återförsäljare till en bekväm one-stop-shop för kunden. Även om kunden har krediter hos banken är det enklare att prata med dig direkt.

3. Bryt ner kostnaden 

Prata inte produktpris, utan vad finansieringslösningen innebär. För dig som bilhandlare kan det vara kostnad per kvartal eller månad. Säljer du exempelvis entreprenad- eller jordbruksmaskiner kan det även innebära kostnad per dag, timme, eller för viss kapacitet. Då blir det enklare för kunden att relatera till erbjudandet. Glöm inte heller att Nordea Finans kan hjälpa dig som återförsäljare att räkna på saken.

4. Få kunden att känna sig trygg 

Det är viktigt att kunden känner sig trygg i valet av finansieringspartner. Berätta att du har ett nära samarbete med Nordea Finans, där det går snabbt och enkelt att få kredit. Du kan även trycka på att vi kan branschen, är öppna och lyhörda för svängningar och tänker långsiktigt i relationen med kunderna samt ihop med partnern. Samarbetet bygger på att kunden ska erhålla en attraktiv och konkurrensmässig finansieringslösning som skapar förutsättningar att vinna affärer och/eller sälja varan. 

Lycka till!

ThomasBohlinThomas Bohlin  
Kundansvarig säljare
Nordea Finans i Sverige.